Модел пословања Фејсбука – бесплатно коришћење се плаћа личним подацима

ЗАКЕРБЕРГ ПРИЗНАО У КОНГРЕСУ САД ДА СКУПЉА ПОДАТКЕ ЧАК И ЉУДИ КОЈИ НИСУ ЊЕГОВИ КОРИСНИЦИ

 

  • Сенаторка Кети КАСТОР: Kада неко од нас кликне на дугме „свиђа ми се“ или „објави“, те податке сакупља Фејсбук, да ли је то истина? Да или не? Марк ЗАКЕРБЕРГ: То је тачно
  • На тражење сенаторке Деб ФИШЕР да објасни да ли се сви подаци које Фејсбук има негде чувају, Закерберг се прво збунио, а онда одговорио: „Постоје две категорије података у ширем смислу. Садржај који корисници бирају да поделе и над којим имају потпуну контролу… У другој категорији су информације које служе како би рекламе биле релевантне. Чувамо ипак све податке на које кликнемо“
  • Познати публициста и политички аналитичар Синиша ЉЕПОЈЕВИЋ: „Друштвене мреже су отвориле неслућене могућности контроле људи, злоупотребе њихових личних података, али истовремено и рушења суверенитета и државних граница. И националних интереса… Како то да друштвене мреже Фајсбук, или Твитер, или Гугл могу да руше владе, изазивају ратове, сукобе? Те улоге се додељују приватним компанијама које су или основане по налогу државе или путем изабраних људи. Оне друштвене мреже које су настале самостално, а нису прихватиле те захтеве биле су угашене
  • Број корисника Фејсбука чији су лични подаци злоупотребљени, продати и уступљени попео се на стотине милиона
  • Закерберг је у Конгресу САД открио да његов „противтерористички тим“ има око 200 људи и могућност да се бори са садржајем на 30 језика. Додао је: „А до краја 2018. Фејсбук ће имати 20.000 људи који ће се бавити садржајем“
  • „Постоји велика заблуда у вези са Фејсбуком, а то је да ми продајемо податке оглашивачима. Ми им не продајемо податке. Ми не продајемо податке никоме. Зарађујемо новац кроз рекламе. Фејсбук не даје податке оглашивачима, већ ради сав посао уместо њих. Ми дозвољавамо – прецизирао је Закерберг – оглашивачима да нам кажу до кога желе да стигне њихова реклама, а онда их ми пласирамо људима. Ако нам дође оглашивач и каже да они продају опрему за скијање и желе да продају скије женама, онда ми знамо коме је потребно да показујемо рекламу“

Пише: Јово ВУКЕЛИЋ

 

„ВИДЕЛА жаба да кују коња, па и она дигла ногу“!

У складу са овом старом народном пословицом о људској непромишљености, неопрезно сам пре неколико година и ја (поводећи се за моје четворо деце) постао корисник Фејсбука. И ставио сам, „накачио“ моје генералије и личне податке, слике породице, деце, унука, оно што је већ уобичајено.

Схватио сам нешто касније да то може свако да види, не само моја пријатељи, породица… То ме збунило, било ми је баш непријатно.

Другу непријатност доживео сам неколико месеци касније када сам трагајући на интернету за неком информацијом приметио да ме компјутер обавештава да сам већ био на тој адреси, да сам тај сајт посетио, видео тада и тада… Схватио сам да имам сталног и верног пратиоца. Значи, неко може да контролише моја интересовања, моје контакте, преписке, размишљања, моја интимна и приватна, лична дописивања.

Као некада раније, кад су обавештајне службе отварале људима поштанска писма и читале приватне преписке.

Најежио сам се од тих и сличних сазнања и на једвите јаде, после врло компликоване процедуре успеода се искључим из те, могу слободно да кажем, злосутне мреже у коју су творци тог монструозног пројекта увукли до данас чак једну милијарду и 400 милиона људи на планети!

Најновији скандал са злоупотребом приватних и личних података стотина милиона грађана широм света од стране Фејсбука и узурпацијом људских права, приватности, сваке људске интиме само ме уверила у исправност моје одлуке. Сада схватам да и мој „мртви“ налог глобална монструм мрежа Фејсбук (и њен иначе небитни предводник милијардер Марк Закерберг) могу и дање да користе, злоупотребљавају и продају.

Исти случај је и са преминулим особама, у питању је 30 милиона умрлих људи!

Узрок масовних злоупотреба од стране Фејсбука

        Фејсбук је чудовиште које је рођено пре 14 година, фебруара 2004. године и за ово кратко време нарастао је у монструозну глобалну мрежу која контролише безмало милијарду и по људи.

Оснивач М. Закербергје био 20-годишњи студент када је са неколико колега (Едуардо Саверин, Састин Московиц и Крис Хјус) покренуо Фејсбук 2004. године.

Најновија открића о злоупотребама ове мреже говоре да су продавали за велике паре приватне и личне податке корисника из целог света разним мултинационалним компанијама, приватним офшор фирмама, политичким странкама… Личне контакте, податке о људима корисницима Фејсбука су крали чак и преко игрица и одмах продавали великим оглашивачима, а они код њих објављивали и плаћали огласе!

Орвеловска контрола “Фејсбука”

Тако се и могло десити да се ова фирма као монструм хидра развије већ 2005. године у ширу регионалну мрежу.

  •        Фирма „My Space“ је тада хтела да купи Фејсбук за 75 милиона долара, али је власник неочекивано одбио, иако је он сам одредио ту цену. Видећете ускоро и зашто.
  •        Друштвена мрежа Фејсбук се шири и Yahoo претраживач је потом 2006. понудио милијарду долара за ауторска права сајта. И то је одбијено од М. Закерберга, главног и извршног директора Фејсбука.
  •        Фејсбук 2012. излази на берзу и вреди око 8 милијарди долара.
  •        Мрежа постаје ускоро глобална и њена вредност се и даље увећава. Тако већ 2014. године она већ вреди 10,6 милијарди долара (има око милијарду корисника широм света). Компанија је те 2014. године одлично пословала, наводно захваљујући успеху у мобилном оглашавању. А исплатила се и инвестиција из 2012. године када су купили Инстаграм за милијарду долара. Инстаграм сада, 2018. године, према проценама аналитичара вреди чак 35 милијарди долара (у власништву ове компаније су „WhatsApp“, „Oculus“ и „PrivateCore“).
  •        Данас Фејсбук на берзи вреди око 500 милијарди долара!!!
  •        Око 10.000 људи запослено јеу Фејсбуку.
  •        Процењује се да је око 8,7% (око 100 милиона!!!) Фејсбук-профила лажно.

Познати публициста и политички аналитичар Синиша Љепојевић – на питање да ли је тачно да је и ово један од главних пројеката контроле глобалиста (уништитеља свега нормалног) – за Факти истиче:

„Друштвене мреже су отвориле неслућене могућности контроле људи, злоупотребе њихових личних података, али истовремено и рушења суверенитета и државних граница. И националних интереса. А све на први поглед изгледа наивно, како то да друштвене мреже Фајсбук, или Твитер, или Гугл могу да руше владе, изазивају ратове, сукобе? Те улоге се додељују приватним компанијама које су или основане по налогу државе или путем изабраних људи. Оне друштвене мреже које су настале самостално, а нису прихватиле те захтеве морале су да буду угашене. И то на најбрутанији начин, долазили су им људи у црним оделима. Уз државу, највећи корисници података са друштвених мрежа су осигуравајућа друштва, банке, фармацеутске компаније, трговачки ланци… И одатле долази главнина новца за финансирање, рекламе. Све је то у основи један велики посао, сви корисници тих података плаћају друштвеним мрежама, то чак раде и државе – од општина и погребних завода до влада и служби безбедности.

                          Крађа личних података грађана од стране “Фејсбука” по налогу служби

Сам Фејсбук је стартовао као мрежа за избеглице, то је била основна мрежа за њихово повезивање. Како би се утврдило – где се налазе, шта раде, са ким се виђају. Kасније се кренуло на ширу публику. Фејсбук, иако најраширенији, међутим, није главни, он је само специфично истурен. Кључну улогу у целом послу контроле има компанија Гугл. Директори Гугла су најмање једном недељно гости у Белој кући. А у Британији за време премијера Дејвида Kамерона неколико његових саветника је дошло из Гугла, а када је отишао са власти двоје кључних људи из његовог окружења је постављено на директорска места у Гуглу.

Земље као Русија, Kина, Француска и Немачка покушавају последњих година да створе (откако су схватиле да иза свега стоје обавештајне службе и тајни државни пројекти САД) сопствене мреже како би заштитиле своје интересе, пре свега од Гугла, јер је он кључни играч у контроли свега и свачега, од интимних људских веза преко пословних пројеката до нуклеарних истраживања. А главни снабдевач алатима и свим потребним техничким средствима свих тих мрежа за контролу људи и држава широм света је наравно компанија Мајкрософт“, закључује Љепојевић.

Огромна потреба САД и њених политичких војних и индустријских центара моћи за Орвеловском контролом створила је глобалне друштвене мреже и преко интернета у њих уловила и последњег рибара са Камчатке ако је имао у руци мобилни телефон, или на столу лаптоп, компјутер и био умрежен у било коју од интернет мрежа.

Почев од Фејсбука (Facebook), Твитера (Twitter), Инстаграма или Снапшат (Snapchat) мрежа за младе, пословне мреже Линктин (LinkedIn) која има 400 милиона корисника, Гугл + (Google+) за мале предузетнике, ЈуТјуб (YouTube) видео мрежа, као и Фејсбукове апликације за разговор и чаврљање Месинџер (Messenger) и Вотсап (WhatsApp) које имају чак по милијарду корисиника!

Мрачна признања извршитеља налога

        Велики скандал са фирмом Фејсбук избио је у САД, а потом и у целом свету фебруара ове године када се поуздано сазнало да су продали маркетиншкој фирми за обраду података „Kембриџ аналитика”, приступ подацима за око 50 милиона корисника док су радили за кампању америчког председника Доналда Трампа. Потом се сазнало да су то исто чинили и раније и злоупотребљавали персоналне податке 87 милиона милиона корисника по захтевима компанија и разних државних служби, политичких партија, банака, осигуравајућих компанија и фармацеутских кућа за баснословне скупе рекламе којима су наплаћивали те своје услуге.

Број корисника Фејсбука чији су лични подаци злоупотребљени, продати и уступљени попео се на стотине милиона.

Бес корисника и узнемирење јавности постало је огромно.

Главни извршилац ових радова – 34-годишњи Закерберг – позван је да сведочи пред надлежним комитетом Представничког дома САД од 10. априла.

Грађани су сазнали да њихови подаци нису заштићени на друштвеној мрежи Фејсбук и да се са њима на интернету трговало, као са акцијама на берзи!

У ком грму лежи зец у овој афери маркетинше агенције „Кембриџ аналитика“?

„Kембриџ аналитика“ је сарађивала и са канадском „Aggregate IQ“. А ова је повезана са SCL (скраћеница за фирму „Лабораторије за стратешке комуникације“), која има уговор с владом и војском!?! Значи, јасна спрега државе са Фејсбуком у злоупотреби података!

А оснивач Викиликса Џулијан Асанж објавио је на Твитеру да је обрисао свој Фејсбук налог и додао: „Оснивач Фејсбука Закерберг је мегаломанијак, који своје кориснике назива глупацима“.

И навео ту изјаву: „Они (људи) ми верују. Глупаци!“, написао је Закерберг у преписци“, наводи Асанж.

Асанж је обрисао свој налог са “Фејсбука” због злоупотреба

У првим данима Фејсбук и његов директор су негирали оптужбе да је злоупотребљавао податке корисника. Потом је под хрпом доказа био присиљен да призна упад у личне податке милиона корисника.

Уследила је врло озбиљна припрема Закерберга пред наступ у Конгресу САД, јер су му тутори скренули пажњу на озбиљност ситуације.

Унајмљенје тим правних експерата фирме „Вилмер Хејл“ и саветника ван те фирме који су помогли у припреми Закерберга за сведочење.

Закерберг је почео да сведочи и одговара на питања прво признајући грешке и потом се извињавајући се због неопрезности и пропуста. Само што није плакао, био је у неким тренутцима мањи од макова зрна.

Затим је у „сукобу“ са једним од конгресмена признао нечувену до тада информацију да Фејсбук чак сакупља податке о људима који никада нису отворили Фејсбук налог!?!

Да ли је могуће веровати Фејсбуку?

        Ево тог кратког разговора између Закерберга и Kети Kастор:

Kастор: Сакупљате личне податке о људима који чак ни немају Фејсбук-налог, да ли је то тачно?

Закерберг: Мислим да то није оно што ми пратимо.

Kастор: Већ сте признали да то радите из комерцијалних и безбедносних разлога. Сакупљате податке и ван Фејсбука. Kада неко од нас кликне на дугме „свиђа ми се“ или „објави“, те податке сакупља Фејсбук, да ли је то истина? Да или не?

Закерберг: То је тачно.

Потом се клео како ће убудуће „борба против мешања у изборе широм света сада бити његов приоритет број један у 2018. години?! „. И стално је истицао како у компанији нису урадили довољно да спрече да се овакве ствари догоде: „Мислим и на лажне вести, спољно мешање у изборе и говор мржње. Нисмо довољно широко гледали на нашу одговорост и то је била велика грешка. То је била моја грешка и жао ми је.“

У једном тренутку се и уплашио и на директно питање једног сенатора: „Да ли ви, као компанија, поздрављате државну регулацију?“, Закерберг је, на крају, одговорио: „Уколико је права регулација, онда пристајемо“.

Сенатор Џон Тјун, републиканац, започео је испитивање идући право у срж модела пословања Фејсбука – бесплатног коришћења у замену за личне податке.

Тјун је започео своје испитивање истакавши да се Закерберг извињавао за исту ствар протеклих 14 година и запитао: „како је могуће сада веровати Фејбуку“?

На тражење сенаторке Деб Фишер да објасни да ли се сви подаци које Фејсбук има негде чувају, Закерберг се прво збунио, а онда одговорио: „Постоје две категорије података у ширем смислу. Садржај који корисници бирају да поделе и над којим имају потпуну контролу… У другој категорији су информације које служе како би рекламе биле релевантне. Чувамо ипак све податке на које кликнемо.“

Фејбукове цензуре, корисници незаштићени

        Затим је ипак открио „да би чак 2,2 милијарде корисника могло да рачуна на то да су њихови подаци угрожени. Узрок за то је рањивост функције за претрагу, која свакоме омогућава да пронађе неког од корисника путем њихове имејл адресе или броја телефона“.

А технички директор Фејсбука Мајк Репфер је признао:

„Kриминалци су до личних података долазили злоупотребом бројева телефона и имејл адреса које би претходно пронашли путем претраге“.

Фејсбук не прислушкује своје кориснике, одговорио је Закерберг сенатору Ларију Бушону пошто је републиканац испричао неколико анегдота које заправо наводе да се помисли супротно.

Закеберг одговара: „Фејсбук то не ради и нисам упознат да неке компаније то раде. Не прикупљамо ништа вербално, немамо ништа што покушава да слуша шта се дешава у позадини“.

На бројна њена питања Закерберг је одоговорио са „не знам“, али је обећао да ће се вратити са детаљима.

Закерберг је покушао да одбаци поједина питања о цензурисању одређених садржаја на платформи, истичући да се међу хиљадама њихових рецензената садржаја (вештачке интелигенције), Фејсбук фокусира на 99 одсто терористичких садржаја (Ал Kаиде и Исламске државе) пре него што се чак и појаве и то сматра „моделом за друге врсте штетних садржаја“.

Kако је рекао, „противтерористички тим“ има око 200 људи и могућност да се бори са садржајем на 30 језика.

А до краја 2018. Фејсбук ће имати 20.000 људи који ће се бавити садржајем“, истакао је шеф Фејсбука имајући у виду нове околности провале података.

Сада Фејсбук има 10.000 запослених, а запослиће још 20.000? Ко да му верује?

Сенатори су наводили и појединачне случајеве садржаја који је уклоњен са мреже, а Закерберг је за неке од случајева навео да су у питању грешке. Али, Фејсбук врши цензуру и то није могло да се не открије.

Kада је у питању случај сестара Дајмонд и Силк, које подржавају Доналда Трампа, и уклањање њиховог садржаја као „небезбедног“, Закерберг је рекао „да се компанија извинила због те грешке.

„Дајмонд и Силк нису терористи и њихов садржај није опасан“, рекао је Закерберг не објашњавајући зашто су уопште њихове објаве биле забрањене. Рекао је „да Фејсбук не дискриминише на основу политичких ставова“.

Фејсбук је у непрекидној бици са Русима“

        Видевши да је у све непријатнијој позицији током испитивања, и поред инструкција које је добио од шефова служби изнад њега, другог дана саслушавања Закерберг се послужио опробаним и ефинасним методом: напао је одједном из чиста мира и из све снаге Русију!

Двоструки аршини Закербергера

Закерберг је почео да говори како је Фејсбук у непрекидној бици са Русима који покушавају да експлоатишу ову друштвену мрежу.

Открио је да је Роберт Милер, специјални саветник који истражује овај случај, интервјуисао запослене у Фејсбуку.

„Фејсбук развија нове алате који би требало да препознају лажне налоге. У Русији постоје они чији је посао да искористе наш систем и друге интернет системе. Морамо да уложимо више у развој и алате у борби против Русије!“

Закерберг је притиснут тежином доказа о злоупотребама рекао да ће „подржати законску регулацију рада Фејсбука уколико се ради о правој регулацији“.

Закерберг је у испитивању открио како тачно друштвена мрежа Фејсбук масивне базе података о својим корисницима претвара у новац:

„Постоји велика заблуда у вези са Фејсбуком, а то је да ми продајемо податке оглашивачима. Ми им не продајемо податке. Ми не продајемо податке никоме. Зарађујемо новац кроз рекламе. Фејсбук не даје податке оглашивачима, већ ради сав посао уместо њих. Ми дозвољавамо оглашивачима да нам кажу до кога желе да стигне њихова реклама, а онда их ми пласирамо људима. Ако нам дође оглашивач и каже да они продају опрему за скијање и желе да продају скије женама, онда ми знамо коме је потребно да показујемо рекламу. Људи који деле садржај повезан са скијањем или су рекли да их то занима, или су жене. То су људи који ће видети рекламу, а притом никакви подаци не иду оглашивачима“.

Треба подсетити да је већ „давне“ 2009. године и у разговору с новинарком BBC-ја, Закерберг категорички тврдио да неће продавати податке корисника Фејсбука!

Али, од тих обећања је евидентно је да није било ништа. Напротив! Цео систем Фејсбука сачињен је тако да је срж модела пословања Фејсбука – бесплатно коришћење у замену за личне податке.

Индикативна епизода двоструких аршина када је у питању заштита приватности догодила се 2011. године. Тада је фоторепортер Ник Стерн снимио Закерберга како шета свог пса и како, током те шетње, купи његов измет.

Закербергер са супругом

Одмах су му пришли запослени из обезбеђења и замолили су га да пође са њима у седиште компаније у Палто Алту. Kада је дошао тамо, сусрео се са оптужбама за повреду приватности, као и да мора да престане са фотографисањем познатог милијардера.

Стерн истиче: „Иронично је да Закерберг иде толико далеко у намери да заштити своју приватност, а са друге стране, приватност стотина милиона корисника ове мреже није му уопште била приоритет“.

Није прошло ни 10 дана од сведочења у Сенату САД, а већ пада дебела прашина на цео овај скандал. Фејсбук наставља да ради по провереном принципу Закерберга:

        „Они ми верују! Глупаци!“

        Наш закључак је да је друштвена мрежа Фејсбук уствари огромна база обавештајних података о грађанима. То је тачно и стога што је услов за већину запослених у америчким друшвеним мрежама да имају безбедоносну проверу FBI и CIA!

Зашто?

0 0 votes
Article Rating

Related posts

Најбоље да премијерка одмах поднесе Скупштини неопозиву оставку

Prenosimo

Антонић: Срби су уз Русе и Русију

Prenosimo

Зеленски на врхунцу каријере кловна

Prenosimo
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x