Друштво, Лист "ПОЛИТИКА", Политика, Србија

Сиромашна држава богатих функционера

Возни парк Владе Србије

НАШЕ АНОМАЛИЈЕ

 

  • Југославија има један од највећих и најбогатијих „возних паркова” на свету.-
  • Број најновијих модела најскупоценијих аутомобила мери се хиљадама.-
  • У набогатијим земљама број службених аутомобила двоцифрен

 

Пише: Јово Вукелић

 

 17. јануар 2001

 

Недавна промена власти на локалном, републичком и савезном нивоу биће добра прилика да нове власти покажу спремност да укину један од најнерационалнијих облика трошења народног новца у „државне сврхе” – на скупоцене аутомобиле функционера од општине до председника Савезне Републике Југославије.

Врло је вероватно да у Европи тренутно нема сиромашније државе са више службених аутомобила. Краће речено, нема државе у којој скоро сваки државни функционер има свог возача и аутомобил о државном трошку.

Возни парк СР Југославије је огроман

На ову привилегију, као на једну нормалну ствар која иде „уз власт”, годинама су у претходном режиму навикавани и нижи општински функционери, па се тако могло видети да се у најновијим моделима, од 50.000 и више ДМ возе представници најсиромашнијих општина, које су у банкроту, а које истовремено вапе за сваком врстом домаће и међународне помоћи.

Може се замислити убедљивост утиска који такав функционер оставља код саговорника од кога тражи помоћ.

Број најновијих модела најскупоценијих аутомобила мери се хиљадама. Са исто толико плаћених возача и сервис служби, као и дневницама/сваки просечан економиста лако би израчунао да такав мамутски и расипнички систем превоза представника народне воље односи месечно толико новца пореских обвезника да би се њим сваког месеца могло изградити неколико десетина станова, или издржавати стотине обданишта, школа, болница…

„Политика” је пре десетак година направила једну анкету из најбогатијих земаља Европе и света о броју државних аутомобила у тим земљама. Дописници „Политике” јављали су да највиши представници власти у тим земљама користе државне. службене аутомобиле, али да је њихов број углавном двоцифрен. Тада је истовремено јављано како многи од државника у свету користе сопствени аутомобил, или услуге такси службе, а да многи од њих користе и јавни превоз.

О томе да су се тим службеним аутомобилима возиле супруге, деца, таште… функционера написано је десетине новинских чланака.

„Навика је једна мука, а одвика две” каже народна пословица и утолико ће новим представницима власти бити теже да се изборе са овом друштвеном бољком каже народна пословица.

::::::::::::::::::::::::::::::

Уз функцију и положај – возач и аутомобил

Председници Југославије и Србије имају на располагању службене аутомобиле. Савезна влада и Савезна Скупштина, и њени највиши функционери користе око 100 луксузних лимузина.

И друге институције на савезном нивоу (Народна банка Југославије, Савезна управа царина, Савезни секретаријат унутрашњих послова, Савезни секретаријат иностраних послова, Савезни завод за статистику, Савезни уставни суд, Савезно тужилаштво, ПТТ…) имају обезбеђене службене аутомобиле са возачима за своје председнике и директоре. Њихов број увелико прелази цифру од 100 аутомобила.

И у Војсци Југославије највиши представници армије, Генералштаба и војних установа имају на располагању десетине аутомобила.

У „возном парку” Владе Републике Србије има више од 60, углавном скупоцених, службених аутомобила. Они опслужују премијера и министре, њихове помоћнике и заменике, као и функционере Скупштине Србије, председника, потпредседнике, председнике одбора, секретара Скупштине, али често и ниже чиновнике.

У бројним институцијама на нивоу Републике функционерима стоји на располагању више од 100 службених аутомобила.

Бахатост властодржаца огледа се у набавци оваквих луксузних аутомобила

И за потребе функционера на нивоу града Београда обезбеђен је довољан број службених возила, којих има око 50, не рачунајући аутомобиле који су налазе на располагању председницима и фуикционерима у свакој од 16 београдских општина.

Кад се овоме додају и институције и установе на нивоу града Београда, које за потребе својих директора имају службене аутомобиле, тај број је опет већи од 100.

Уз службене аутомобиле у покрајинској Скупштини Војводине, њеним институцијама и установама, као и аутомобиле на нивоу града Новог Сада и Ниша и њихових установа и још 160 општина у Србији, тај број је већи од 200.

На крају, сви директори највећих државних и друштвених фирми у Београду и Србији имају престижне службене аутомобиле…

::::::::::::::::::::::::::::::

Поставите коментар

avatar
  Subscribe  
Notify of