Зграда државне опере и балета у Амстердаму
КРСТАРЕЊЕ РАЈНОМ ОД ХОЛАНДИЈЕ, КРОЗ НЕМАЧКУ И ФРАНЦУСКУ ДО ШВАЈЦАРСКЕ (1)
- Педесетак Срба имали су јединствену прилику да од 30. септембра до 7. октобра плове целу седмицу од Амстердама до Рајне (70 километара дугим каналом), а затим посете чак шест градова на Рајни: Келн, Кобленц, Ридесхајм, Мајнц, Стразбур у Француској и Базел у Швајцарској
Текст и фото: Јово Вукелић
9. октобар 2018.
Крстарити седам дана туристичким бродом „Швајцарска“ од Амстердама, прво каналом Амстердам –Рајна и воденим артеријама Холандије до уливања у реку Рајну, а потом Доњом, Средњом и Горњом Рајном до такозваног Колена Рајне (Базела) било је могуће групи од 50-так Срба само захваљујући племенитости и доброј вољи господина Михајла Мике Ћурчића, власника данско-српске туристичке агенције „Квалити турс“. Он је овај бродски аранжман (који се продаје у земљама Западне Европе петоструко скупље) први пут понудио познаницима и пријатељима из Србије за симболичних две стотине евра…
Наравно, ово није реклама за поменуту агенцију, јер она и не продаје ово крстарење на српском и Балканском тржишту. Тако смо нас педесетак Срба имали јединствену прилику да од 30. септембра до 7. октобра пловимо целу седмицу од Амстердама до Рајне (70 километара дугим каналом), а затим посетимо чак шест градова на Рајни: Келн, Кобленц, Ридесхајм, Мајнц, Стразбур у Француској и Базел у Швајцарској и упознамо део виталног воденог пута Западне Европе.
Последњих пола сата лета авионом до аеродрома Схипхол у Амстердаму докле год нам је поглед допирао гледали смо из авиона испресецане каналима и језерима, рекама и системима за наводњавање ( и одводњавање) хиљаде обрађених ливада, ораница, њива, башти, стакленика…Могло се закључити чак из авиона: да су и људска насеља и путеви подређени пољопривредним површинама. Све је у Холандији подређено производњи пољопривредних производа.
Јесте Холандија земља лала и свакојаког цвећа, кломпи и ветрењача, али је она превасходно земља – произвођач разноврсног поврћа у огромним количинама, хране и посебно млечних производа, меса и посебно чувених сирева (гауде и масдамера). Тој куповини нисмо могли одолети.
Агро сектор у овој краљевини, као један од најјачих и најиновативнијих на целом свету, годишње просечно од извоза поврћа, воћа, цвећа, меса и млечних производа заради више од 80 милијарди евра. Али, пољопривредни производи у Холандији чине тек 9% БДП-а и запошљавају свега 8,8% Холанђана!
На броду „Швајцарска“ ( смештамо се у удобним кабинама) који прима укупно 100 гостију друга половина путника с којом ћемо пловити (путовати) наредних 800 километара и осам дана су туристи претежно из Норвешке и Данске. До краја путовања остала су то два доста удаљена света… Нису нас Србе баш много ни регистровали, нисмо их вероватно интересовали.
Сам центар Амстердама је град прљавих улица, из радњица у центру града и железничке станице допиру мириси ужеглог уља као да сте у Истанбулу или још источније…Врви од Азијата, Африканаца, емиграната са Блиског и Средњег истока…
Већ много пута раније описивани кварт Црвених фењера је и даље препун туриста,у излозима се и даље налазе младе и лепе девојке, али његова привлачност је преполовљена, тв ријалитији и велики тв порно-садржаји „убили“ су чаробне и интригантне симболе и датаље око лепотица ноћи. Све у уличицама продавачица слободне љубави личи на бледе копије од пре више деценија, нема више ероса и драматике. „Casa Rosso“ не шљашти више привлачним сјајем. Свега тога има свуда и сваки дан. Или смо ипак остарили, па нас утисак вара…
Али, вожња каналима Амстердама остаје ипак највећа атракција не само за туристе. Ту се град са око хиљаду колиметара канала и стотине наразличитијих острва и исто толико мостова, који их спајају, некако најбоље види и осети. Открива се са воде лепота кућа, разнобојних фасада, од дрвета, камена, цигле… са необичним крововима, прозорима…
Одједном се појављују цркве, музеји, куле, тврђаве, замкови, трговачке радње, раскошне виле, продавнице, златаре, модни салони и свако се некако изборио у тој тескоби за свој простор са жељом да буде запажен, виђен, запамћен…
Канали су у прстеновима један око другог и шире се око кућа и грађевина трапезасто, сви су повезани мостовима, а њихово одржавање је посебно скуп и компликован посао који градске службе Амстердама деценијама усавршавају. Вода у каналима је углавном чиста, не смрди, иако има и таквих изузетака.
Ипак Амстердам је изнад свега град бицикала. Десетине хиљада људи на посао одлази бициклама и моторима. Тај вид превоза се и стимулише, а у неке делове града и није могуће ући и стићи сем бициклом.
Зато се у Амстердаму на многим местима налазе паркинзи за бицикла и они су наравно бесплатни да се мотивишу млади да их што више користе.
Срели смо једног младог Холанђанина који нам је показао како је лако и једноставно паркирати свој бицикл међу хиљаде других, иако то изгледа врло компликовано.
Али, срели смо и комуналну службу града која је са једног великог паркинга камионетом односила непрописно паркиране бицикле, јер ометају паркирање другима.
Бицикала има различитих – колико и холандских лала: свих боја и величина, свих облика, са корпама за бебе, торбама за пијацу…Има толико много бицикла, каже у шали један од српских туриста, да их зато нико и не краде…
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Деца са мрежицама
Док смо крстарили каналима Амстердама срели смо један бродић пун деце који су са својим мрежама полако пловили и по површини воде скупљали смеће, гране, лименке, флаше, кесе..
Насмејана лица деце која се возе већом барком и уствари су на излету су нас подсетила да би и код нас у Србији било могуће овакве излете организовати и спојити лепо и корисно.
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Најужа кућа на свету
Пролазимо каналом и наилазимо на улицу Сингел, чувеној по кући на броју 7. Наиме, најужа кућа на свету је на том броју и титула званично припада кући на Сингел 7, чија је фасада широка само један метар, једва довољно велика за улазна врата.
Нисам сигуран да би са мојим габаритима могао да прођем кроз ова улазна врата најминијатурније куће на свету: схватам да су врата још ужа за који сантиметар због ширине штока…Срећа што брод „Швајцарска“ ускоро испловљава и креће у канал Амстердам – Рајна ка Келну па нећу моћи да проверим иако сам прихватио, да ли бих прошао кроз узана врата што ми кроз привлачну опкладу нуди један мој пријатељ.
У Београду сам по повратку премерио струк – наравно, опкладу бих глат изгубио и остао бих испред врата најуже куће на свету у Амстердаму!
(Наставак 2: Романтичном Рајном до Келна и Кобленца)