SAD (Amerika), Svet (planeta), Slobode

Model poslovanja Fejsbuka – besplatno korišćenje se plaća ličnim podacima

ZAKERBERG PRIZNAO U KONGRESU SAD DA SKUPLJA PODATKE ČAK I LJUDI KOJI NISU NJEGOVI KORISNICI

 

  • Senatorka Keti KASTOR: Kada neko od nas klikne na dugme „sviđa mi se“ ili „objavi“, te podatke sakuplja Fejsbuk, da li je to istina? Da ili ne? Mark ZAKERBERG: To je tačno
  • Na traženje senatorke Deb FIŠER da objasni da li se svi podaci koje Fejsbuk ima negde čuvaju, Zakerberg se prvo zbunio, a onda odgovorio: „Postoje dve kategorije podataka u širem smislu. Sadržaj koji korisnici biraju da podele i nad kojim imaju potpunu kontrolu… U drugoj kategoriji su informacije koje služe kako bi reklame bile relevantne. Čuvamo ipak sve podatke na koje kliknemo“
  • Poznati publicista i politički analitičar Siniša LJEPOJEVIĆ: „Društvene mreže su otvorile neslućene mogućnosti kontrole ljudi, zloupotrebe njihovih ličnih podataka, ali istovremeno i rušenja suvereniteta i državnih granica. I nacionalnih interesa… Kako to da društvene mreže Fajsbuk, ili Tviter, ili Gugl mogu da ruše vlade, izazivaju ratove, sukobe? Te uloge se dodeljuju privatnim kompanijama koje su ili osnovane po nalogu države ili putem izabranih ljudi. One društvene mreže koje su nastale samostalno, a nisu prihvatile te zahteve bile su ugašene
  • Broj korisnika Fejsbuka čiji su lični podaci zloupotrebljeni, prodati i ustupljeni popeo se na stotine miliona
  • Zakerberg je u Kongresu SAD otkrio da njegov „protivteroristički tim“ ima oko 200 ljudi i mogućnost da se bori sa sadržajem na 30 jezika. Dodao je: „A do kraja 2018. Fejsbuk će imati 20.000 ljudi koji će se baviti sadržajem“
  • „Postoji velika zabluda u vezi sa Fejsbukom, a to je da mi prodajemo podatke oglašivačima. Mi im ne prodajemo podatke. Mi ne prodajemo podatke nikome. Zarađujemo novac kroz reklame. Fejsbuk ne daje podatke oglašivačima, već radi sav posao umesto njih. Mi dozvoljavamo – precizirao je Zakerberg – oglašivačima da nam kažu do koga žele da stigne njihova reklama, a onda ih mi plasiramo ljudima. Ako nam dođe oglašivač i kaže da oni prodaju opremu za skijanje i žele da prodaju skije ženama, onda mi znamo kome je potrebno da pokazujemo reklamu“

Piše: Jovo VUKELIĆ

 

„VIDELA žaba da kuju konja, pa i ona digla nogu“!

U skladu sa ovom starom narodnom poslovicom o ljudskoj nepromišljenosti, neoprezno sam pre nekoliko godina i ja (povodeći se za moje četvoro dece) postao korisnik Fejsbuka. I stavio sam, „nakačio“ moje generalije i lične podatke, slike porodice, dece, unuka, ono što je već uobičajeno.

Shvatio sam nešto kasnije da to može svako da vidi, ne samo moja prijatelji, porodica… To me zbunilo, bilo mi je baš neprijatno.

Drugu neprijatnost doživeo sam nekoliko meseci kasnije kada sam tragajući na internetu za nekom informacijom primetio da me kompjuter obaveštava da sam već bio na toj adresi, da sam taj sajt posetio, video tada i tada… Shvatio sam da imam stalnog i vernog pratioca. Znači, neko može da kontroliše moja interesovanja, moje kontakte, prepiske, razmišljanja, moja intimna i privatna, lična dopisivanja.

Kao nekada ranije, kad su obaveštajne službe otvarale ljudima poštanska pisma i čitale privatne prepiske.

Naježio sam se od tih i sličnih saznanja i na jedvite jade, posle vrlo komplikovane procedure uspeoda se isključim iz te, mogu slobodno da kažem, zlosutne mreže u koju su tvorci tog monstruoznog projekta uvukli do danas čak jednu milijardu i 400 miliona ljudi na planeti!

Najnoviji skandal sa zloupotrebom privatnih i ličnih podataka stotina miliona građana širom sveta od strane Fejsbuka i uzurpacijom ljudskih prava, privatnosti, svake ljudske intime samo me uverila u ispravnost moje odluke. Sada shvatam da i moj „mrtvi“ nalog globalna monstrum mreža Fejsbuk (i njen inače nebitni predvodnik milijarder Mark Zakerberg) mogu i danje da koriste, zloupotrebljavaju i prodaju.

Isti slučaj je i sa preminulim osobama, u pitanju je 30 miliona umrlih ljudi!

Uzrok masovnih zloupotreba od strane Fejsbuka

        Fejsbuk je čudovište koje je rođeno pre 14 godina, februara 2004. godine i za ovo kratko vreme narastao je u monstruoznu globalnu mrežu koja kontroliše bezmalo milijardu i po ljudi.

Osnivač M. Zakerbergje bio 20-godišnji student kada je sa nekoliko kolega (Eduardo Saverin, Sastin Moskovic i Kris Hjus) pokrenuo Fejsbuk 2004. godine.

Najnovija otkrića o zloupotrebama ove mreže govore da su prodavali za velike pare privatne i lične podatke korisnika iz celog sveta raznim multinacionalnim kompanijama, privatnim ofšor firmama, političkim strankama… Lične kontakte, podatke o ljudima korisnicima Fejsbuka su krali čak i preko igrica i odmah prodavali velikim oglašivačima, a oni kod njih objavljivali i plaćali oglase!

Orvelovska kontrola “Fejsbuka”

Tako se i moglo desiti da se ova firma kao monstrum hidra razvije već 2005. godine u širu regionalnu mrežu.

  •        Firma „My Space“ je tada htela da kupi Fejsbuk za 75 miliona dolara, ali je vlasnik neočekivano odbio, iako je on sam odredio tu cenu. Videćete uskoro i zašto.
  •        Društvena mreža Fejsbuk se širi i Yahoo pretraživač je potom 2006. ponudio milijardu dolara za autorska prava sajta. I to je odbijeno od M. Zakerberga, glavnog i izvršnog direktora Fejsbuka.
  •        Fejsbuk 2012. izlazi na berzu i vredi oko 8 milijardi dolara.
  •        Mreža postaje uskoro globalna i njena vrednost se i dalje uvećava. Tako već 2014. godine ona već vredi 10,6 milijardi dolara (ima oko milijardu korisnika širom sveta). Kompanija je te 2014. godine odlično poslovala, navodno zahvaljujući uspehu u mobilnom oglašavanju. A isplatila se i investicija iz 2012. godine kada su kupili Instagram za milijardu dolara. Instagram sada, 2018. godine, prema procenama analitičara vredi čak 35 milijardi dolara (u vlasništvu ove kompanije su „WhatsApp“, „Oculus“ i „PrivateCore“).
  •        Danas Fejsbuk na berzi vredi oko 500 milijardi dolara!!!
  •        Oko 10.000 ljudi zaposleno jeu Fejsbuku.
  •        Procenjuje se da je oko 8,7% (oko 100 miliona!!!) Fejsbuk-profila lažno.

Poznati publicista i politički analitičar Siniša Ljepojević – na pitanje da li je tačno da je i ovo jedan od glavnih projekata kontrole globalista (uništitelja svega normalnog) – za Fakti ističe:

„Društvene mreže su otvorile neslućene mogućnosti kontrole ljudi, zloupotrebe njihovih ličnih podataka, ali istovremeno i rušenja suvereniteta i državnih granica. I nacionalnih interesa. A sve na prvi pogled izgleda naivno, kako to da društvene mreže Fajsbuk, ili Tviter, ili Gugl mogu da ruše vlade, izazivaju ratove, sukobe? Te uloge se dodeljuju privatnim kompanijama koje su ili osnovane po nalogu države ili putem izabranih ljudi. One društvene mreže koje su nastale samostalno, a nisu prihvatile te zahteve morale su da budu ugašene. I to na najbrutaniji način, dolazili su im ljudi u crnim odelima. Uz državu, najveći korisnici podataka sa društvenih mreža su osiguravajuća društva, banke, farmaceutske kompanije, trgovački lanci… I odatle dolazi glavnina novca za finansiranje, reklame. Sve je to u osnovi jedan veliki posao, svi korisnici tih podataka plaćaju društvenim mrežama, to čak rade i države – od opština i pogrebnih zavoda do vlada i službi bezbednosti.

                          Krađa ličnih podataka građana od strane “Fejsbuka” po nalogu službi

Sam Fejsbuk je startovao kao mreža za izbeglice, to je bila osnovna mreža za njihovo povezivanje. Kako bi se utvrdilo – gde se nalaze, šta rade, sa kim se viđaju. Kasnije se krenulo na širu publiku. Fejsbuk, iako najrašireniji, međutim, nije glavni, on je samo specifično isturen. Ključnu ulogu u celom poslu kontrole ima kompanija Gugl. Direktori Gugla su najmanje jednom nedeljno gosti u Beloj kući. A u Britaniji za vreme premijera Dejvida Kamerona nekoliko njegovih savetnika je došlo iz Gugla, a kada je otišao sa vlasti dvoje ključnih ljudi iz njegovog okruženja je postavljeno na direktorska mesta u Guglu.

Zemlje kao Rusija, Kina, Francuska i Nemačka pokušavaju poslednjih godina da stvore (otkako su shvatile da iza svega stoje obaveštajne službe i tajni državni projekti SAD) sopstvene mreže kako bi zaštitile svoje interese, pre svega od Gugla, jer je on ključni igrač u kontroli svega i svačega, od intimnih ljudskih veza preko poslovnih projekata do nuklearnih istraživanja. A glavni snabdevač alatima i svim potrebnim tehničkim sredstvima svih tih mreža za kontrolu ljudi i država širom sveta je naravno kompanija Majkrosoft“, zaključuje Ljepojević.

Ogromna potreba SAD i njenih političkih vojnih i industrijskih centara moći za Orvelovskom kontrolom stvorila je globalne društvene mreže i preko interneta u njih ulovila i poslednjeg ribara sa Kamčatke ako je imao u ruci mobilni telefon, ili na stolu laptop, kompjuter i bio umrežen u bilo koju od internet mreža.

Počev od Fejsbuka (Facebook), Tvitera (Twitter), Instagrama ili Snapšat (Snapchat) mreža za mlade, poslovne mreže Linktin (LinkedIn) koja ima 400 miliona korisnika, Gugl + (Google+) za male preduzetnike, JuTjub (YouTube) video mreža, kao i Fejsbukove aplikacije za razgovor i čavrljanje Mesindžer (Messenger) i Votsap (WhatsApp) koje imaju čak po milijardu korisinika!

Mračna priznanja izvršitelja naloga

        Veliki skandal sa firmom Fejsbuk izbio je u SAD, a potom i u celom svetu februara ove godine kada se pouzdano saznalo da su prodali marketinškoj firmi za obradu podataka „Kembridž analitika”, pristup podacima za oko 50 miliona korisnika dok su radili za kampanju američkog predsednika Donalda Trampa. Potom se saznalo da su to isto činili i ranije i zloupotrebljavali personalne podatke 87 miliona miliona korisnika po zahtevima kompanija i raznih državnih službi, političkih partija, banaka, osiguravajućih kompanija i farmaceutskih kuća za basnoslovne skupe reklame kojima su naplaćivali te svoje usluge.

Broj korisnika Fejsbuka čiji su lični podaci zloupotrebljeni, prodati i ustupljeni popeo se na stotine miliona.

Bes korisnika i uznemirenje javnosti postalo je ogromno.

Glavni izvršilac ovih radova – 34-godišnji Zakerberg – pozvan je da svedoči pred nadležnim komitetom Predstavničkog doma SAD od 10. aprila.

Građani su saznali da njihovi podaci nisu zaštićeni na društvenoj mreži Fejsbuk i da se sa njima na internetu trgovalo, kao sa akcijama na berzi!

U kom grmu leži zec u ovoj aferi marketinše agencije „Kembridž analitika“?

„Kembridž analitika“ je sarađivala i sa kanadskom „Aggregate IQ“. A ova je povezana sa SCL (skraćenica za firmu „Laboratorije za strateške komunikacije“), koja ima ugovor s vladom i vojskom!?! Znači, jasna sprega države sa Fejsbukom u zloupotrebi podataka!

A osnivač Vikiliksa Džulijan Asanž objavio je na Tviteru da je obrisao svoj Fejsbuk nalog i dodao: „Osnivač Fejsbuka Zakerberg je megalomanijak, koji svoje korisnike naziva glupacima“.

I naveo tu izjavu: „Oni (ljudi) mi veruju. Glupaci!“, napisao je Zakerberg u prepisci“, navodi Asanž.

Asanž je obrisao svoj nalog sa “Fejsbuka” zbog zloupotreba

U prvim danima Fejsbuk i njegov direktor su negirali optužbe da je zloupotrebljavao podatke korisnika. Potom je pod hrpom dokaza bio prisiljen da prizna upad u lične podatke miliona korisnika.

Usledila je vrlo ozbiljna priprema Zakerberga pred nastup u Kongresu SAD, jer su mu tutori skrenuli pažnju na ozbiljnost situacije.

Unajmljenje tim pravnih eksperata firme „Vilmer Hejl“ i savetnika van te firme koji su pomogli u pripremi Zakerberga za svedočenje.

Zakerberg je počeo da svedoči i odgovara na pitanja prvo priznajući greške i potom se izvinjavajući se zbog neopreznosti i propusta. Samo što nije plakao, bio je u nekim trenutcima manji od makova zrna.

Zatim je u „sukobu“ sa jednim od kongresmena priznao nečuvenu do tada informaciju da Fejsbuk čak sakuplja podatke o ljudima koji nikada nisu otvorili Fejsbuk nalog!?!

Da li je moguće verovati Fejsbuku?

        Evo tog kratkog razgovora između Zakerberga i Keti Kastor:

Kastor: Sakupljate lične podatke o ljudima koji čak ni nemaju Fejsbuk-nalog, da li je to tačno?

Zakerberg: Mislim da to nije ono što mi pratimo.

Kastor: Već ste priznali da to radite iz komercijalnih i bezbednosnih razloga. Sakupljate podatke i van Fejsbuka. Kada neko od nas klikne na dugme „sviđa mi se“ ili „objavi“, te podatke sakuplja Fejsbuk, da li je to istina? Da ili ne?

Zakerberg: To je tačno.

Potom se kleo kako će ubuduće „borba protiv mešanja u izbore širom sveta sada biti njegov prioritet broj jedan u 2018. godini?! „. I stalno je isticao kako u kompaniji nisu uradili dovoljno da spreče da se ovakve stvari dogode: „Mislim i na lažne vesti, spoljno mešanje u izbore i govor mržnje. Nismo dovoljno široko gledali na našu odgovorost i to je bila velika greška. To je bila moja greška i žao mi je.“

U jednom trenutku se i uplašio i na direktno pitanje jednog senatora: „Da li vi, kao kompanija, pozdravljate državnu regulaciju?“, Zakerberg je, na kraju, odgovorio: „Ukoliko je prava regulacija, onda pristajemo“.

Senator Džon Tjun, republikanac, započeo je ispitivanje idući pravo u srž modela poslovanja Fejsbuka – besplatnog korišćenja u zamenu za lične podatke.

Tjun je započeo svoje ispitivanje istakavši da se Zakerberg izvinjavao za istu stvar proteklih 14 godina i zapitao: „kako je moguće sada verovati Fejbuku“?

Na traženje senatorke Deb Fišer da objasni da li se svi podaci koje Fejsbuk ima negde čuvaju, Zakerberg se prvo zbunio, a onda odgovorio: „Postoje dve kategorije podataka u širem smislu. Sadržaj koji korisnici biraju da podele i nad kojim imaju potpunu kontrolu… U drugoj kategoriji su informacije koje služe kako bi reklame bile relevantne. Čuvamo ipak sve podatke na koje kliknemo.“

Fejbukove cenzure, korisnici nezaštićeni

        Zatim je ipak otkrio „da bi čak 2,2 milijarde korisnika moglo da računa na to da su njihovi podaci ugroženi. Uzrok za to je ranjivost funkcije za pretragu, koja svakome omogućava da pronađe nekog od korisnika putem njihove imejl adrese ili broja telefona“.

A tehnički direktor Fejsbuka Majk Repfer je priznao:

„Kriminalci su do ličnih podataka dolazili zloupotrebom brojeva telefona i imejl adresa koje bi prethodno pronašli putem pretrage“.

Fejsbuk ne prisluškuje svoje korisnike, odgovorio je Zakerberg senatoru Lariju Bušonu pošto je republikanac ispričao nekoliko anegdota koje zapravo navode da se pomisli suprotno.

Zakeberg odgovara: „Fejsbuk to ne radi i nisam upoznat da neke kompanije to rade. Ne prikupljamo ništa verbalno, nemamo ništa što pokušava da sluša šta se dešava u pozadini“.

Na brojna njena pitanja Zakerberg je odogovorio sa „ne znam“, ali je obećao da će se vratiti sa detaljima.

Zakerberg je pokušao da odbaci pojedina pitanja o cenzurisanju određenih sadržaja na platformi, ističući da se među hiljadama njihovih recenzenata sadržaja (veštačke inteligencije), Fejsbuk fokusira na 99 odsto terorističkih sadržaja (Al Kaide i Islamske države) pre nego što se čak i pojave i to smatra „modelom za druge vrste štetnih sadržaja“.

Kako je rekao, „protivteroristički tim“ ima oko 200 ljudi i mogućnost da se bori sa sadržajem na 30 jezika.

A do kraja 2018. Fejsbuk će imati 20.000 ljudi koji će se baviti sadržajem“, istakao je šef Fejsbuka imajući u vidu nove okolnosti provale podataka.

Sada Fejsbuk ima 10.000 zaposlenih, a zaposliće još 20.000? Ko da mu veruje?

Senatori su navodili i pojedinačne slučajeve sadržaja koji je uklonjen sa mreže, a Zakerberg je za neke od slučajeva naveo da su u pitanju greške. Ali, Fejsbuk vrši cenzuru i to nije moglo da se ne otkrije.

Kada je u pitanju slučaj sestara Dajmond i Silk, koje podržavaju Donalda Trampa, i uklanjanje njihovog sadržaja kao „nebezbednog“, Zakerberg je rekao „da se kompanija izvinila zbog te greške.

„Dajmond i Silk nisu teroristi i njihov sadržaj nije opasan“, rekao je Zakerberg ne objašnjavajući zašto su uopšte njihove objave bile zabranjene. Rekao je „da Fejsbuk ne diskriminiše na osnovu političkih stavova“.

Fejsbuk je u neprekidnoj bici sa Rusima“

        Videvši da je u sve neprijatnijoj poziciji tokom ispitivanja, i pored instrukcija koje je dobio od šefova službi iznad njega, drugog dana saslušavanja Zakerberg se poslužio oprobanim i efinasnim metodom: napao je odjednom iz čista mira i iz sve snage Rusiju!

Dvostruki aršini Zakerbergera

Zakerberg je počeo da govori kako je Fejsbuk u neprekidnoj bici sa Rusima koji pokušavaju da eksploatišu ovu društvenu mrežu.

Otkrio je da je Robert Miler, specijalni savetnik koji istražuje ovaj slučaj, intervjuisao zaposlene u Fejsbuku.

„Fejsbuk razvija nove alate koji bi trebalo da prepoznaju lažne naloge. U Rusiji postoje oni čiji je posao da iskoriste naš sistem i druge internet sisteme. Moramo da uložimo više u razvoj i alate u borbi protiv Rusije!“

Zakerberg je pritisnut težinom dokaza o zloupotrebama rekao da će „podržati zakonsku regulaciju rada Fejsbuka ukoliko se radi o pravoj regulaciji“.

Zakerberg je u ispitivanju otkrio kako tačno društvena mreža Fejsbuk masivne baze podataka o svojim korisnicima pretvara u novac:

„Postoji velika zabluda u vezi sa Fejsbukom, a to je da mi prodajemo podatke oglašivačima. Mi im ne prodajemo podatke. Mi ne prodajemo podatke nikome. Zarađujemo novac kroz reklame. Fejsbuk ne daje podatke oglašivačima, već radi sav posao umesto njih. Mi dozvoljavamo oglašivačima da nam kažu do koga žele da stigne njihova reklama, a onda ih mi plasiramo ljudima. Ako nam dođe oglašivač i kaže da oni prodaju opremu za skijanje i žele da prodaju skije ženama, onda mi znamo kome je potrebno da pokazujemo reklamu. Ljudi koji dele sadržaj povezan sa skijanjem ili su rekli da ih to zanima, ili su žene. To su ljudi koji će videti reklamu, a pritom nikakvi podaci ne idu oglašivačima“.

Treba podsetiti da je već „davne“ 2009. godine i u razgovoru s novinarkom BBC-ja, Zakerberg kategorički tvrdio da neće prodavati podatke korisnika Fejsbuka!

Ali, od tih obećanja je evidentno je da nije bilo ništa. Naprotiv! Ceo sistem Fejsbuka sačinjen je tako da je srž modela poslovanja Fejsbuka – besplatno korišćenje u zamenu za lične podatke.

Indikativna epizoda dvostrukih aršina kada je u pitanju zaštita privatnosti dogodila se 2011. godine. Tada je fotoreporter Nik Stern snimio Zakerberga kako šeta svog psa i kako, tokom te šetnje, kupi njegov izmet.

Zakerberger sa suprugom

Odmah su mu prišli zaposleni iz obezbeđenja i zamolili su ga da pođe sa njima u sedište kompanije u Palto Altu. Kada je došao tamo, susreo se sa optužbama za povredu privatnosti, kao i da mora da prestane sa fotografisanjem poznatog milijardera.

Stern ističe: „Ironično je da Zakerberg ide toliko daleko u nameri da zaštiti svoju privatnost, a sa druge strane, privatnost stotina miliona korisnika ove mreže nije mu uopšte bila prioritet“.

Nije prošlo ni 10 dana od svedočenja u Senatu SAD, a već pada debela prašina na ceo ovaj skandal. Fejsbuk nastavlja da radi po proverenom principu Zakerberga:

        „Oni mi veruju! Glupaci!“

        Naš zaključak je da je društvena mreža Fejsbuk ustvari ogromna baza obaveštajnih podataka o građanima. To je tačno i stoga što je uslov za većinu zaposlenih u američkim drušvenim mrežama da imaju bezbedonosnu proveru FBI i CIA!

Zašto?

Podeli:

00vote
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments